Klassificering af stil

Endnu en udfordring har sneget sig ind på ambitionen om at gøre det nemmere at tale om det samme, når man taler om design og stil og æstetik.

Inden for mode er vi vant til at forholde os til ord som: Moderne, trendy, klassisk o.lign. Man behøver ikke være særlig modeinteresseret for at kende og anvende modeverdens sæsonaktuelle begrebskatalog. Ordene kommunikeres i en lind strøm af marketingaktiviteter, der gør os trygge i forståelsen af begreberne til trods for at de er omskiftelige, tidsafhængige og ikke konkretiserede i regler og karakteristika.

I arkitekturen opereres med -ismer, der fortæller om skiftende idealer for menneskelige behov og økonomiske muligheder, og inden for mange andre kreative fag er der tydelige retninger og stilarter, man kan fusionere, dissekere eller bevidst dekonstruere efter behov.

Det vil være særdeles pinligt, hvis jeg undervejs i mine mange timer foran computeren har misset centrale og veletablerede stilbeskrivende retningslinier for grafisk design og visuel identitet. Sådan ‘shit, det memo fik jeg ikke‘-agtigt! Men jeg kan altså ikke hive nogen retningslinier op af hatten, hvis jeg sætter mig for at inddele mine grafikpins på Pinterest i officielt vedtagne stilarter, som kunder og andre interesserede kan navigere ud fra. Det betyder ikke, at vi designere ikke klassificerer og benævner stilarter internt – det betyder bare, at dét, jeg kalder fx ‘klassisk’ måske ikke er det samme, som du kalder ‘klassisk’!?

Personlighedstests?

Nogen er for, nogen er imod – mest af alt synes jeg at det er underholdende at tage en eller anden form for test, og så få resultatet, der fortæller, hvad man er for en. Så sidder man dér og tænker: ‘ Hvor vildt! Det her resultat passer lige på mig!!! Så er det rigtigt, at jeg er sådan’ indtil man kommer i tanke om, at man jo ligesom selv har udfyldt svarene efter egne præferencer… Jeg er blevet MBTI- og DISCtestet, og jeg er også placeret i Enneagrammet (der vælger man faktisk selv en plads).

Alene kan jeg ikke bruge det til så meget, men det giver rigtig god mening at udvide sin horisont med nogen af de begreber, der findes på flere af testenes visuelle akser. I samarbejds sammenhæng kan det være ret værdifuldt at kende egne og andres præferencer, styrker og svagheder, fordi det simpelthen gør det nemmere at prioritere og planlægge et forløb.

Mine kategorier

Jeg vil gerne låne nogle af de fordele, jeg har set ved anvendelse af kendte præferencer i personlighedstests. Derfor har jeg til en start noteret de udtryk, jeg selv oftest anvender til positiv kategorisering af designs, og det er ordene: Cool, Klassisk, Minimalistisk, Arkitektet, Reklamet, Trendy, Happy og Romantisk. Bemærk at der hverken er værdiladede udtryk, eller meget nye udtryk! Jeg har planer om, at bruge ordene i udvikling af et værktøj til kommunikation og afklaring med kunder, og derfor giver det ikke mening at arbejde med ord, der udtrykker smagsmæssige nuancer.

Udfordringen jeg har givet mig selv er, at jeg skal kategorisere alle de pins jeg har på mit Visual Identity board i Pinterest ved hjælp af ovenstående otte ord. Hvert design skal tagges med to ord, således at opgaven ikke tillægges unødige begrænsninger, samtidig med at der kommer tilstrækkelig variation under hvert stiludtryk.

Jeg har oprettet en ekstra Pinterest profil til formålet, og jeg kan afsløre, at det er hundesvært, når det kommer til stykket… More to come, når jeg har noget at vise.