Bliv ved, bliv ved, bliv ved…

Se nu her…! En video, der videnskabeligt forklarer, hvorfor udtrykkene ‘Kill your darlings’ og ‘Kunst er 10% kreativitet og 90% hårdt arbejde’ giver rigtig god mening.

Tag ikke bare den første gode idé – smid dine personlige favoritter over bords og hop ud på dybere vand. Det er min egen erfaring, at de første idéer tit lægger sig op ad noget lidt banalt og moderne, og at det kræver mere tid at komme frem til idéer med mere dybde og kant.

I praksis kan det dog godt betale sig at arkivere disse darlings, så du hurtigt kan hive dem frem i anden sammenhæng. Ofte er det tættere på virkeligheden, at tid er en knap ressource. Du har ikke al tid i verden til finde den bedste idé. Der er deadlines, projektledere, andre opgaver og andre interesser, der forhindrer dig i at gå 100% ind på at opnå det optimale. Så på den ene side skal du lære at gå på kompromis med dit eget potentiale: “Coulda, woulda, shoulda hvis bare der var mere tid”. På den anden side skal du også vide, hvor meget tid du som minimum skal bruge og stå fast på det krav. Du vil ofte komme ud for, at ikke-designere tror, at du kan sprøjte det ud som skidt fra en spædekalv!

Lær begrebet ‘timeboxing’ at kende og brug det flittigt. Både som hjælp til dig selv og som kommunikationsmiddel. Det betyder, at du aftaler at levere en løsning, der er “as good as it gets” inden for de forhåndenværende rammer. Det er faktisk ok at give sit bedste bud inden for den tid, der er til rådighed. Det bør alle kunne leve med. Det tager noget af ansvaret fra dig og over på dem, der definerer rammerne for opgaven, så du undgår urimelige kvalitetskrav.

Kampkreativ

Jeg har dog selv et begreb, jeg kalder kampkreativitet. Nogen gange opstår der en vigtig opgave med meget kort deadline – en opgave der bare skal løses!

Alle mennesker kommer ind imellem i den tilstand: Du skal til jobsamtale på ønskejobbet, din bil er punkteret og du mangler strøm på mobilen. Hvad gør du? Her sætter adrenalinen ind og sætter din krop i kamp-alarmberedskab. Du tænker hurtigere, handler hurtigere, og du løser problemet. Det samme kan man også indimellem gøre som designer. Der kommer turbo på kreativiteten, og processen i videoen kører meget hurtigere. Nogen gange er det sjovt. Andre gange er det rædselsfuldt. Ligemeget hvad er det ikke sundt at befinde sig alt for meget i den stresstilstand, så opgaven til dig som designer er:

1. Kend dine egne tidsmæssige behov for at løse opgaver tilfredsstillende

2. Kommunikér dem

3. Sig nej til opgaver, der har urealistiske rammer for kvalitet i forhold til tid

Med tiden vil du opleve, at erfaring er en god og hjælpsom makker!